DÁVÁME TO BEZ OBALU. TŘEBA S MELOUNEM

Je libo dvacet deka, tři čtvrtě kila či ještě víc semínkového, jahodového nebo třeba ořechového müsli? V litoměřickém obchodu Meloun – ani jeden obal si každý může vybrat dle libosti. A zdaleka nejen tam. Naše müsli dodáváme do řady bezobalových obchodů v Čechách, na Moravě i na Slovensku.

Amélii nebyly ještě ani dva roky, přesto se hodně zasloužila o to, že první bezobalový obchod v Ústeckém kraji vznikl před rokem a půl v Litoměřicích. S příchodem Amélie na svět její rodiče doslova překopali přístup k životu. A vydali se na cestu „zero waste“, otrocky přeloženo nulový odpad. Zbytečným obalům a odpadům se rodina nejprve začala vyhýbat v domácnosti. Předloni v září pak Martina Lízlová, maminka Amélie, otevřela bezobalový obchod kousek od litoměřického náměstí. A dělá to dobře.

„Už by to chtělo vyhradit parkoviště pro zákazníky. Směle konkurujete obchoďáku,“ napsala nedávno na Facebook Melounu jedna z věrných zákaznic. Když Martina Lízlová s prodejem začínala, bylo v obchůdku k mání 70 druhů zboží. Nyní má v sortimentu už 380 položek. Ve skleněných dózách je pestrá nabídka obilovin, luštěnin, těstovin, rýže, mouky, koření, ořechů, semínek, sušeného ovoce, čajů, sušenek, krekrů, mléčných výrobků a samozřejmě i pečeného müsli z Janovy pece. Meloun prodává také přírodní kosmetiku, prací a čisticí přípravky z české ekodrogerie, nebo brčka ze slámy i nerezu. Když si majitelka bezobalového obchodu vybírá dodavatele, prvořadé pro ni je, aby byli z České republiky a pokud možno z nejbližšího okolí. „Fandím biopotravinám, ale důležitější pro mě je, aby produkty byly lokální. Těm dávám přednost před biopotravinami z dovozu,“ říká Martina Lízlová. „Janova pec je unikátní příklad, že jde dělat dobré kvalitní müsli a nemusí se vozit ze zahraničí,“ dodává. Množství pečeného müsli, prodaného v litoměřickém obchodě bez obalu, se počítá už na stovky kilogramů.

Drtivá většina – asi 90 procent – zákazníků přichází do Melounu s vlastními sklenicemi, různými dózami, látkovými či papírovými pytlíky. Zdálo by se, že přístup zero waste sdílí hlavně mladá generace. Zkušenost z Melounu to ale nepotvrzuje. Nejčastěji tam nakupují lidé od 35 do 50 let. „Mladí o tom rádi mluví, bez obalu je pro ně velké téma. Jenže mnohdy ještě studují a vím, že pro mě bylo v té době hlavní najíst se levně a rychle. Ale pravidelné zákazníky máme i mezi mladými lidmi,“ doplňuje majitelka prvního bezobalového obchodu v Ústeckém kraji. Dnes už jsou v něm celkem tři prodejny bez obalu. Další jsou v Ústí nad Labem (93 tisíc obyvatel) a v Děčíně (49 tisíc obyvatel). V Litoměřicích žije asi 24 tisíc lidí, čili Meloun by to měl mít složitější, pokud jde o okruh potenciálních zákazníků. Koncept bez obalu ale Martina Lízlová úspěšně naplňuje nejen ve své prodejně. Osvětu šíří také při svých občasných přednáškách.

Táňa Králová

Načítám