FANDÍME MALÝM OBCHODŮM. PŘIDEJTE SE!

Obchodním řetězcům se cíleně vyhýbám. Müsli z Janovy pece v regálech hypermarketů nenajdete. Nechci, aby naše řemeslné výrobky stály v regálech vedle zboží, které není tak kvalitní. V řetězcích se snažím nenakupovat, dávám přednost malým prodejnám. A jde to. Podobně to má i Zuzana Urbánková, majitelka obchodu HerBio v centru Plzně a naše dobrá obch

„Je to spíš donkichotský boj, ale dělám to z přesvědčení,“ vysvětluje Zuzana Urbánková, proč nakupuje u řezníka a pekaře v sousedství, kus cesty si zajde do lékárny, která není součástí žádné velké obchodní sítě, místo aby vše jednoduše pořídila pod jednou střechou hypermarketu. „Když nakupujete u malého obchodníka, podporujete jeho a jeho rodinu. Kdežto v řetězcích přispíváte anonymnímu řediteli na třetí chatu,“ cituje z fotky, kterou jí přeposlala známá. Je na ní cedule před krámkem, jehož majitel takto oslovuje kolemjdoucí, aby si uvědomili rozdíl mezi tím, když nakoupí u malého obchodníka nebo v supermarketu.

Většina zákazníků v Česku ovšem dává přednost řetězcům. Na tuzemském trhu s potravinami a smíšeným zbožím drží tyto sítě už více než ¾ podíl. Nejmenších prodejen dál ubývá a podle odborníků za to může hlavně extrémní konkurence hypermarketů, supermarketů a diskontů. Nikde jinde v Evropě tak silně nevládnou zahraniční řetězce, které se o zákazníky přetahují při slevových akcích. Lidé se při nákupech mnohdy orientují podle slev a pak se čertí kvůli dvojí kvalitě potravin.

Mladí jsou naděje

Za posledních deset let skončila zhruba třetina malých prodejen. Vloni jich zavřelo přes pět set. Dobrou zprávou ale je, že lidé v menších – takzvaných tradičních či nezávislých – obchodech utrácejí více než dřív.

„Je vidět, že mladé rodiny mají peníze. Děti mají později, když jsou již zajištěné. Kupují dražší věci, to je velký rozdíl oproti době před dvaceti nebo skoro třiceti lety,“ porovnává Zuzana Urbánková. Její prodejna HerBio funguje od roku 1991. Název je složením dvou latinských slov – herba (bylina) a bios (život). Z původně specializovaného obchodu s léčivými rostlinami a bylinnými čaji prodejna rozšířila sortiment o produkty zdravé výživy, bezlepkové potraviny a různé speciality.

„Když jsme před 28 lety začínali, lidé neměli peníze, nebyla osvěta a nebylo ani zboží. Některé věci jsme vozili z Německa. Půjčili jsme si Avii a jeli pro zboží. Dnes už by to vůbec nešlo. Němci nám vycházeli vstříc, chtěli nám pomoci,“ říká majitelka HerBia. Tenkrát měli v plzeňském obchodě regály poloprázdné, dnes mají problém do nich všechno zboží naskládat.

Na devadesátá léta Zuzana Urbánková ráda vzpomíná. „Nebylo sice pomalu co prodávat, ale nebyla konkurence a byrokracie. Neměli jsme žádné šanony, dnes jich musíme mít stohy. Zvláštní na deratizaci, likvidaci odpadů, na interní předpisy, požární předpisy, bezpečnost práce a spoustu dalších. A to jsme jen malý rodinný obchod, bez dalších poboček,“ poznamenává.

Vadí jí mnohé byrokratické nesmysly, jako třeba nezbytný certifikát od kontrolní organizace pro ekologické zemědělství KEZ, když prodávají biopotraviny přes e-shop. „Pro kamenný obchod mít certifikát nemusíme, ale pro e-shop je to podmínka. Papír, který je prakticky k ničemu, stojí dva tisíce korun a každé dva roky musíme mít nový,“ poukazuje obchodnice na nesmyslné byrokratické nařízení.

Kde umí poradit

Prodej přes internet spustilo HerBio před třinácti lety. „Musíme jít s dobou. Když jsme e-shop zavedli, projevilo se to na tržbách v prodejně. Lidé zboží na e-shopu viděli a přišli si ho koupit do obchodu. Chtějí poradit, a to u nás umíme. Když nastoupí nová prodavačka, trvá minimálně rok, než vše vstřebá,“ uvádí Zuzana Urbánková.

Za ochotným personálem, který poradí, se naopak nechodí do obřích prodejen a nákupních center. Těch má ovšem dál přibývat. Česká republika tak jde proti trendu, v západní Evropě jsou shopping parky na ústupu. Jen v Plzni jsou přitom v plánu další dvě nákupní centra, která by měla otevřít do čtyř let.

„Už jednou se v referendu podařilo zamítnout, aby ve středu města u řeky na místě zbouraného socialistického kulturního centra vyrostlo obchodní centrum. Byl by tam hezký park s posezením. Neznám Plzeňáka, který by si přál další nákupní centrum, obzvlášť uprostřed města,“ říká majitelka plzeňské prodejny HerBio.

 Proč je její obchod na trhu úspěšný, zatímco některé jiné menší skomírají a zavírají? „Je to těžké, konkurence je obrovská. Každý také není ochoten podstoupit velké nasazení. Někdy jsou důvodem nereálná očekávání a k tomu tu panuje velká byrokracie. To vás ničí a někdo to neustojí,“ vysvětluje zkušená obchodnice, která původně měla zamířeno jinam - vystudovala agronomii na zemědělské univerzitě. Proto také dobře ví, proč farmářské trhy v Česku mají stále daleko k trhům v Itálii, Francii a různě po Evropě. Zdejší zemědělství stojí na velkovýrobě, zatímco jinde převažují malí pěstitelé a producenti.

HerBio žije hlavně díky stálým zákazníkům. A z dobrého jména. Pojďme jako zákazníci takto pomoci dalším malým obchodníkům. Nesou svou kůži na trh a chtějí dobře živit nás a uživit sebe.
 

Váš Jan

5
Načítám