Dáváme to bez obalu. Třeba s Melounem

14.2.2019

Je libo dvacet deka, tři čtvrtě kila či ještě víc semínkového, jahodového nebo třeba ořechového müsli? V litoměřickém obchodu Meloun – ani jeden obal si každý může vybrat dle libosti. A zdaleka nejen tam. Naše müsli dodáváme do řady bezobalových obchodů v Čechách, na Moravě i na Slovensku.

Amélii nebyly ještě ani dva roky, přesto se hodně zasloužila o to, že první bezobalový obchod v Ústeckém kraji vznikl před rokem a půl v Litoměřicích. S příchodem Amélie na svět její rodiče doslova překopali přístup k životu. A vydali se na cestu „zero waste“, otrocky přeloženo nulový odpad. Zbytečným obalům a odpadům se rodina nejprve začala vyhýbat v domácnosti. Předloni v září pak Martina Lízlová, maminka Amélie, otevřela bezobalový obchod kousek od litoměřického náměstí. A dělá to dobře.

 

 

 „Už by to chtělo vyhradit parkoviště pro zákazníky. Směle konkurujete obchoďáku,“ napsala nedávno na Facebook Melounu jedna z věrných zákaznic. Když Martina Lízlová s prodejem začínala, bylo v obchůdku k mání 70 druhů zboží. Nyní má v sortimentu už 380 položek. Ve skleněných dózách je pestrá nabídka obilovin, luštěnin, těstovin, rýže, mouky, koření, ořechů, semínek, sušeného ovoce, čajů, sušenek, krekrů, mléčných výrobků a samozřejmě i pečeného müsli z Janovy pece. Meloun prodává také přírodní kosmetiku, prací a čisticí přípravky z české ekodrogerie, nebo brčka ze slámy i nerezu. Když si majitelka bezobalového obchodu vybírá dodavatele, prvořadé pro ni je, aby byli z České republiky a pokud možno z nejbližšího okolí. „Fandím biopotravinám, ale důležitější pro mě je, aby produkty byly lokální. Těm dávám přednost před biopotravinami z dovozu,“ říká Martina Lízlová. „Janova pec je unikátní příklad, že jde dělat dobré kvalitní müsli a nemusí se vozit ze zahraničí,“ dodává. Množství pečeného müsli, prodaného v litoměřickém obchodě bez obalu, se počítá už na stovky kilogramů.

 

 

Drtivá většina – asi 90 procent – zákazníků přichází do Melounu s vlastními sklenicemi, různými dózami, látkovými či papírovými pytlíky. Zdálo by se, že přístup zero waste sdílí hlavně mladá generace. Zkušenost z Melounu to ale nepotvrzuje. Nejčastěji tam nakupují lidé od 35 do 50 let. „Mladí o tom rádi mluví, bez obalu je pro ně velké téma. Jenže mnohdy ještě studují a vím, že pro mě bylo v té době hlavní najíst se levně a rychle. Ale pravidelné zákazníky máme i mezi mladými lidmi,“ doplňuje majitelka prvního bezobalového obchodu v Ústeckém kraji. Dnes už jsou v něm celkem tři prodejny bez obalu. Další jsou v Ústí nad Labem (93 tisíc obyvatel) a v Děčíně (49 tisíc obyvatel). V Litoměřicích žije asi 24 tisíc lidí, čili Meloun by to měl mít složitější, pokud jde o okruh potenciálních zákazníků. Koncept bez obalu ale Martina Lízlová úspěšně naplňuje nejen ve své prodejně. Osvětu šíří také při svých občasných přednáškách.

 

 

Táňa Králová

Zpět na další články
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci a analýze soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte

Kontakt

Janovapec - Jan Král
+420 776 158 156
info(zavináč)janovapec.cz
ič: 01779915
Fakturační adresa:
K Roztokům 36, Praha 6 - Suchdol, 165 00
Provozovna (není výdejním místem):
M. Alše 639, Horoměřice, 252 62
číslo účtu: FIO 2200438436/2010
Jsem plátcem DPH

facebook Instagram

Facebook

Jan Král

Napište mi, rád Vás vyslechnu

Email : *
Předmět : *

* - povinný údaj
Odeslat dotaz